W celu realizacji zadań statutowych, dotarcia z informacjami statystycznymi do jak najszerszej grupy użytkowników oraz kreowania wizerunku statystyki publicznej Świętokrzyski Ośrodek Badań Regionalnych prowadzi aktywną politykę promocyjną i współpracuje z wieloma instytucjami, szkołami, uczelniami i jednostkami otoczenia biznesu z regionu. Doświadczenia zebrane podczas prowadzenia przedsięwzięć o charakterze edukacyjno-informacyjnym wskazują, że największe efekty można uzyskać poprzez synergię działań. Oczekiwania różnych grup odbiorców danych są na tyle odmienne, że wymagają spersonalizowanego postrzegania ich potrzeb oraz form kontaktu.
Przykłady działań edukacyjnych:
- Organizacja konkursów o zasięgu wojewódzkim dla szkół ponadgimnazjalnych. Konkursy odbywają się raz w roku i związane są z obchodami Światowego Dnia Statystyki lub Dnia Statystyki Polskiej. Praktyka pokazała, że ta forma prowadzenia akcji edukacyjno-popularyzacyjnej zdobywa z każdym rokiem więcej zwolenników, którzy dodatkowo reprezentują coraz wyższy poziom. Często dla uczniów wartością dodaną, docenianą w szkołach, jest sam udział w przedsięwzięciu o randze konkursu. Nie bez znaczenia pozostaje fakt zakwalifikowania się do finału konkursu, natomiast dość istotne i motywujące są nagrody dla laureatów.
- Dni Otwarte, które obok elementów promocji zasobów informacyjnych statystyki publicznej kreują wizerunek Urzędu jako miejsca otwartego i przyjaznego. Spotkania z młodzieżą w siedzibie Urzędu dają możliwość przedstawienia danych statystycznych w ciekawy i niekonwencjonalny sposób połączony z prezentacją historii i przemian, jakie zachodziły z biegiem czasu oraz przedstawienia pracy w statystyce „od kuchni”.
- Konferencje. Dotychczas Urząd Statystyczny w Kielcach był współorganizatorem trzech konferencji (2002 r., 2005 r. i 2013 r.). Każdorazowo współpraca zawiązywana była z uczelniami wyższymi. Konferencje z reguły są działaniami skupiającymi jednocześnie przedstawicieli wielu grup odbiorców danych statystycznych, co umożliwia zgłębienie problematyki przewodniej poprzez wykorzystanie ich doświadczeń zawodowych. Taki charakter spotkań został doceniony także w przypadku organizowanych przez Urząd konferencji. Szczególnie ważne dla uczestników były takie aspekty jak: wymiana wiedzy i doświadczeń, stworzenie forum dyskusyjnego nt problematyki rozwoju regionu, a także wydawnictwo pokonferencyjne w postaci monografii.
- Lekcje i wykłady są najczęstszą formą spotkań z młodzieżą. Prelekcje prowadzone są na wszystkich szczeblach kształcenia, jednak największą popularnością cieszą się wśród uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów. W przypadku tych spotkań zakres tematyczny jest bardzo szeroki i dostosowywany każdorazowo do zgłaszanych potrzeb. Poza wartościami merytorycznymi przekazywanymi w trakcje wykładów wzbogaconych autorskimi materiałami dydaktycznymi (prezentacje, infografiki, ulotki) organizowane są zajęcia praktyczne. W ramach warsztatów kształtowane są nawyki korzystania z zasobów elektronicznych baz danych, jak również poprawnej interpretacji danych. Zwyczajem stały się quizy z drobnymi upominkami w postaci gadżetów, przeprowadzane po każdych zajęciach. Taka forma sprawdzianu zdobytej wiedzy nie tylko motywuje młodzież do uwagi i aktywności, ale pozwala także ocenić skuteczność działania.
- Kursy e-learningowe. 28 października 2013 r. uruchomiony został kurs Bank Danych Lokalnych w pigułce, który jest efektem współpracy Urzędu Statystycznego w Kielcach i Departamentu Informacji w GUS. Ogromną zaletą projektu jest jego otwarty charakter, który daje możliwość akcesu w szkoleniu nieograniczonej liczbie uczestników. Nie można także pominąć podstawowych walorów tej formy edukacji jakimi są: dowolny czas pracy i wygoda uczniów, nauka we własnym tempie, brak kosztów jak również to, że zaproponowana przez nas oferta e-learningu jest rodzajem kursu indywidualnego, w związku z tym, że lektorzy nadzorują naukę każdego ucznia z osobna, co w realiach szkoły tradycyjnej jest znacznie utrudnione. Na obecnym etapie, statystyki wskazują na ogromne zainteresowanie tematem.
- Kwartalne potkania z cyklu: Statystyka przy kawie. Projekt docelowo zakłada segmentację uczestników na trzy grupy: nauka, przedsiębiorcy oraz administracja publiczna.
W październiku 2013 r. odbyło się pierwsze spotkanie w ramach przedsięwzięcia, którego uczestnikami byli przedstawiciele Świętokrzyskiego Kuratorium Oświaty oraz dyrektorzy z wybranych szkół i placówek oświatowych działających w regionie. Tematem przewodnim spotkania była Sytuacja demograficzna województwa świętokrzyskiego na tle kraju. Zróżnicowanie struktury ludności według edukacyjnych grup wieku. Zgodnie z założeniami autorskiego projektu US w Kielcach spotkania będą odbywać się w nielicznych grupach uczestników należących do tego samego segmentu rynkowego. Taki podział umożliwi nie tylko trafne dostosowanie tematyki do potrzeb informacyjnych poszczególnych użytkowników, ale także będzie działał stymulująco na dyskusję, przyczyniając się tym samym do jeszcze trafniejszej diagnozy oczekiwań i przygotowania „celowanej” oferty informacyjno-edukacyjnej.
- Cykliczne audycje radiowe. Współpraca ze środkami masowego przekazu jest jednym z efektywniejszych form komunikowania się z odbiorcami. Nasza praktyka w tym zakresie koncentruje się na przygotowywaniu tematycznych audycji na żywo, podczas których słuchacze mają możliwość telefonicznego zadawania pytań. Za pośrednictwem mediów każdorazowo staramy się informować o konkursach, dniach otwartych, konferencjach i innych działaniach.
Działania edukacyjne Urzędu zamieszczone są w zakładce Edukacja Statystyczna