Strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Jak zbierane są dane do prowadzonych badań

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Jednym z podstawowych zadań statystyki publicznej, o których stanowi ustawa, jest zbieranie i gromadzenie danych statystycznych:

  • Bezpośrednio od podmiotów gospodarki narodowej dotyczących działalności lub wybranych dziedzin tej działalności
  • oraz bezpośrednio od osób fizycznych dotyczących życia i sytuacji lub wybranych jej aspektów
    • od i o podmiotach gospodarki narodowej i ich działalności oraz
    • od i o osobach fizycznych dotyczących ich życia i sytuacji
    • ze wszystkich dostępnych źródeł, określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej albo w odrębnych ustawach m.in.
      • z badań pełnych, spisów powszechnych,
      • z badań prowadzonych metodami reprezentacyjnymi,
      • ze źródeł administracyjnych.

Zbierane i gromadzone w badaniach statystycznych statystyki publicznej dane jednostkowe (dane osobowe dające się powiązać z konkretną osobą fizyczną i dane indywidualne dające się powiązać z podmiotem gospodarczym) są poufne i podlegają szczególnej ochronie (http://bip.stat.gov.pl/prawo/akty-prawne/tajemnica-statystyczna/ link przenosi do informacji na temat tajemnicy statystycznej). Mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień i analiz statystycznych. 

Program badań statystycznych statystyki publicznej jest to wykaz ustalający zakres tematyczny, przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych oraz związane z nim obowiązki.

Stosowane techniki przekazywania danych statystycznych:

  • Internet (Portal Sprawozdawczy, poczta elektroniczna),
  • wywiad bezpośredni (z wykorzystaniem formularza papierowego lub CAPI - wywiad rejestrowany na przenośnym urządzeniu elektronicznym) w miejscu zamieszkania gospodarstwa domowego lub w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej
  • wywiad telefoniczny (tradycyjny lub CATI - wywiad telefoniczny przeprowadzony przez ankietera statystycznego wspomagany programem komputerowym).
  • podmioty sprawozdawcze o liczbie pracujących nie większej niż 5 mają możliwość przekazania danych w formie papierowej.

Od 2000 r. we wszystkich Urzędach Statystycznych istnieją Wydziały Badań Ankietowych, zajmujące się realizacją  społecznych i rolniczych badań statystycznych poprzez sieć ankieterów  terenowych.

Realizują badania:

  • ciągłe,
  • cykliczne,
  • jednorazowe
  • oraz badania na zlecenie i indywidualne zamówienie, nieobjęte programem badań statystycznych statystyki publicznej.

Społeczne badania ankietowe są dobrowolne, prowadzone metodą reprezentacyjną.

Notowania cen oraz rolnicze badania ankietowe są obowiązkowe, przy czym w przypadku tych badań dobór próby jest celowy.

Badania w województwie świętokrzyskim w 2014 r. realizuje 36 ankieterów terenowych.

W przypadku dużego obciążenia badaniami istnieje możliwość zaangażowania pracowników na co dzień wykonujących pracę w biurze (tzw. ankieterów zmiennych).

Od 1 stycznia 2009 roku Główny Urząd Statystyczny wprowadził jako obowiązującą bezpieczną elektroniczną formę przekazywania danych statystycznych. Zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej podmioty gospodarki narodowej, dla których został określony obowiązek sprawozdawczy powinny przekazywać dane w formie elektronicznej na PORTAL SPRAWOZDAWCZY GUS. W Portalu są udostępnione aplikacje, umożliwiające wypełnienie formularza on-line. Zalogowanie się w portalu sprawozdawczym GUS jest możliwe poprzez aktywowane wcześniej konto. Dla wybranych sprawozdań pod adresem http://form.stat.gov.pl/formularze/formularze.htm zostaną również udostępnione aplikacje off-line, które dają możliwość wypełnienia sprawozdań na Państwa komputerze, bez konieczności bezpośredniego połączenia z Internetem, a następnie wysłania ich drogą elektroniczną do statystyki publicznej.

  • Spisy powszechne

Zarówno spis ludności i mieszkań, jak i spis rolny są badaniami obowiązkowymi, realizowanymi w oparciu o ustawy o spisach. Są to jednocześnie największe przedsięwzięcia statystyczne jakie podejmowane są  nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Realizacja takich projektów wymaga pełnej mobilizacji, zarówno społeczeństwa jak i państwa.

Narodowy Spis Powszechny dostarcza najbardziej szczegółowych informacji o liczbie ludności, jej terytorialnym rozmieszczeniu, strukturze demograficzno–społecznej i zawodowej, a także o społeczno–ekonomicznej charakterystyce gospodarstw domowych i rodzin oraz o ich zasobach i warunkach mieszkaniowych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju: ogólnokrajowym, regionalnym i lokalnym.

Powszechny Spis Rolny  został przeprowadzony w celu dostarczenia informacji z dziedziny rolnictwa w zakresie ogólnej charakterystyki gospodarstwa rolnego, użytkowania gruntów i powierzchnia zasiewów, zwierząt gospodarskich oraz ciągników, maszyn rolniczych i urządzeń, zużycie nawozów, a także pracujących w gospodarstwie rolnym, strukturze dochodów gospodarstwa rolnego, korzystania z programów wsparcia dla rolnictwa i metod produkcji rolniczej (wpływ rolnictwa na środowisko).

  • Źródła administracyjne

Organy administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego, inne instytucje rządowe, organy prowadzące urzędowe rejestry i Narodowy Bank Polski nieodpłatnie przekazują służbom statystyki publicznej zgromadzone dane administracyjne w zakresie, formie i terminach określanych każdorazowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej, w szczególności w formie wyciągów z rejestrów, kopii: zbiorów danych, zebranych deklaracji, dokumentów ewidencyjnych i innych formularzy urzędowych, wyników pomiarów, danych monitoringu środowiska oraz udostępniają dane z baz danych systemów informatycznych.

Zbiory danych administracyjnych pozyskane są z systemów centralnych, m.in.: Ministerstwa Finansów/urzędów skarbowych - systemu informacyjnego prowadzonego przez organy podatkowe; Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - zbioru PESEL i centralnej ewidencji pojazdów CEP; Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa; Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; Narodowego Funduszu Zdrowia - Centralnego Wykazu Ubezpieczonych; Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych; Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii - Państwowego rejestru granic oraz powierzchni jednostek podziału terytorialnego kraju i ortofotomapy dla obszaru Polski; oraz rozproszonych: urzędów marszałkowskich - Bazy Danych Obiektów Topograficznych; starostw powiatowych - ewidencji gruntów i budynków i systemów informacyjnych PUP; urzędów gmin - ewidencji podatkowej nieruchomości EPN i gminnych zbiorów meldunkowych.

Urząd Statystyczny w Kielcach prowadzi prace dotyczące szacunków dochodów z prostytucji, narkomanii i przemytu, które wymagają szczególnego dostępu do źródeł informacji. Ze względu na brak badań w tym zakresie prowadzonych przez GUS, prace te wymagają korzystania z danych administracyjnych, a także z innych dostępnych pozastatystycznych źródeł informacji. W szacunkach wykorzystywane są między innymi dane: 1) z raportów Służby Celnej pozyskiwane za pośrednictwem Ministerstwa Finansów, 2) Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii, 3) Instytutu Psychiatrii i Neurologii Polskiej Akademii Nauk, 4) Stowarzyszenia Przemysłu Tytoniowego. Pomocne są również: dane zawarte w oficjalnych raportach policyjnych, ośrodków badawczych i instytucji naukowych, a także doniesienia prasowe, informacje pozyskiwane przez Internet oraz szeroka literatura dotycząca problematyki prostytucji, narkomanii i przemytu.

Do góry